Ideeontwikkeling en ideation
‘Eerst denken, dan doen,’ dat klinkt alleszins redelijk. Bedenk waarom je iets doet, hoe je het gaat aanpakken en wat de uitkomst moet zijn… voordat je aan de slag gaat. Is dat motiverend genoeg? En als je daarover nagedacht hebt, hoe motiveer je anderen?
Waar we met z’n allen vaak warm voor lopen is op een goede plek bij elkaar komen, inzichten, verhalen en ambities delen. Bedenken dat het anders kan, enthousiast worden van plotselinge inzichten, samen plannen smeden!
Het plezier dat het smeden van plannen opbrengt en de energie die dan vrijkomt zijn vaak een weldaad. Wat komt daar eigenlijk van terecht, kloppen de uitgangspunten wel, hoe overleeft ons plan alle obstakels en weerbarstigheid; hoe voorkomen we een nachtkaars effect?
Denken voordat je doet, kennen we vanuit een projectmatige aanpak. En dat werkt. In de huidige netwerksamenleving hebben we daarnaast in toenemende mate te maken met processen waarin denken en doen vaak tegelijk op gaan. Doen kan dan ook luisteren zijn, vragen stellen. Leren en denken gebeurt hardop tijdens open kennisdeling. We zien dat communicatie, (sociale) mediagebruik en ideeontwikkeling deel uitmaken van hetzelfde proces en elkaar beïnvloeden.
Ideeontwikkeling, ofwel ideation, helpt met het verwekken, versterken en/of verwezenlijken van het idee achter een organisatie en voor de gewenste verandering. Door de basis en het toekomstbeeld (visie en missie), de weg daartussen (strategie) en de relaties met alle mensen die ertoe doen (intern en extern) te ontlokken, duidelijk te maken of te herzien. Daarbij helpen creativiteit, inspiratie, strategisch inzicht maar ook kennisdeling, aan de slag gaan en de inzet van (sociale) media. In het kort zijn er 3 vermogens die de ‘kantelmotor’ op gang helpen en houden: wenkend vermogen (de vooruitblik, het visioen), de werkend vermogen (de ambitie) en het wervend vermogen (engagement, aantrekkelijkheid van het idee). Het is zodoende zinvol om te denken, te doen en te delen op hetzelfde niveau en liefst tegelijkertijd.
De naam COMMiDEA bevat een knipoog naar commedia dell’arte. En die knipoog is er niet voor niets. Anders dan bij dit ‘rollenspel’ waarbij volgens een bepaald stramien op telkens een nieuwe actualiteit kon worden ingespeeld, nemen tegenwoordig de spelers juist elkaar rollen over; van zender en ontvanger, van deskundige en informatiezoeker, van professional en amateur.
Veel organisaties raken gedwongen zich te opnieuw te definiëren. Of ze zijn niet gedwongen maar zien ernaar uit, omdat ze bijvoorbeeld duurzamer willen worden in hun verbruik of in hun strategie en de omgang met relaties, omdat ze in het delen van expertise & experience met hun stakeholders een optelsom zien. Omdat de zakelijkheid een ziel willen geven. Daarbij zien we dat de impact van de organisatie, in productontwikkeling dienstverlening of communicatie, er groter op wordt naarmate de organisatie intern ook beter in balans is. ‘Practice what you preach, learn from how you teach.’