money and art
Nadat ik vorige week bij de stifo@sandberg conferentie over New Cultural Networks 2007 was geweest, noemde ik in een verslagje daarvan ook We Make Money Not Art. Tot mijn verbazing bleek daar geen team achter te zitten, maar één persoon, Regine Debatty. Blijkbaar let ik niet goed op. Als ik nu naar het weblog kijk, ontkom ik er nu niet aan wie de auteur is. Al die tijd heb ik dat niet geweten. Jawel, er zijn er nog twee die bijdragen leveren, maar Regine est la Reine. Nader onderzoek leert me dat ze in 2005 ook bij Mediamatic (over RFID) is geweest en ook bij de PicNic is ze te vinden. Jawel, ik ben intussen een fan. Lees haar interviews en misschien word je er net als ik door gegrepen.
Er zijn veel weblogs die onontkomelijk het signatuur van de auteur dragen of er zelfs naar vernoemd zijn. Daarbij gaat het om grotere en kleinere goden. Zijn het dan eigenlijk columns, die weblogs, of monologen?
Ik heb Regine Debatty geschreven dat ik haar weblog als voorbeeld had gebrukt bij een ministerie. Daar was ze blij verbaasd over en ze zei het te zullen onthouden voor de momenten van ‘Why am I doing this’.
Haar verbazing is schattig. Maar wat We Make Money Not Art doet is exemplarisch voor een algemene behoefte: aan de koppeling tussen anders denken, creativiteit, kunst, innovatie en commercie. Ik citeer mezelf (als kleinere god):
What people – including a ministry – need these days is inspiration, imagination, creativity. At the ministry they discovered their plans for innovation failed to be really succesfull (more or less). They wanted the government, scientists and companies to collaborate more, share knowledge, experience. But that didn’t work out well, because the way they used to do this was quite dull. So I tried to show them why and how art can be connected to commerce, how creativity and experiments have their effects, as an attitude, on development…
It’s about a way of thinking and acting, I suppose. In my opinion We Make Money Not Art shows the connection between economics-inventions-art (of living) and illustrates the very open and curious mindset, needed for creative changes. And governments (as well as big companies) are in search of this mindset.
Het weblog van Regine heeft mij geholpen op momenten dat ik dacht ‘waar maak ik me druk om’.