(on)gewenste creativiteit bij management

(on)gewenste creativiteit bij management

Is creativiteit bij managers wel noodzakelijk, is de openings-stelling van het artikel dat Gyuri Vergouw op 13 december j.l. plaatste op 1minutemanager.nl. Aangezien ik steevast geintereseerd ben in creativiteit en innovatie, moest ik wel een keer op het artikel stuiten.
1minutemanager is een website die deel uitmaakt van de verzameling partner-websites over voornamelijk management als jongebazen.nl, eventbuzz.nl en ManagementSite.
De laatste bijvoorbeeld, die al ruim zes jaar bestaat en zich naar eigen zeggen richt op directeuren, (top)managers, consultants en professionals op hoog beslissingsniveau in elke branche, met circa 50.000 leden, waarvan het grootste deel (26,8%) bestaat uit Project managers / Consultants, behandelt onderwerpen op het gebied van Stategie en Bestuur (27,3%), Onderzoek en Ontwikkeling (25,4%).


beeld: 1optien

Het artikel van Gyuri Vergouw begint met een schets van de status op het gebied van innovatie in Nederland, we lopen achter, en de vraag of cursussen nut hebben dan wel onzinnig zijn. Moeten managers wel creatief willen zijn? Of mogen managers juist niet creatief zijn? […] Kern van het verhaal: targets halen en sfeer goed houden zijn belangrijk, maar wellicht al teveel gevraagd aan de managers. Met bloemschikken wordt in het stuk waarschijnlijk gedoeld op curssussen die in den lande worden georganiseerd om managers creatief te laten denken en werken. Veel negatiever kan je het niet neerzetten. Is dat wel terecht?

Vervolgens geeft Gyuri een paar voorbeelden van zeer geslaagde zakenmensen die veel voordeel gehad hebben van hun musicale (lees: creatieve) ontspanningen, zoals miljardair Bruce Kovner (hedge funds. President Polisi van de Julliard School stelt, vrij naar de filosoof Boethius: ‘Muziek is getallen hoorbaar maken’. Polisi leert de school deelnemers discipline, creativiteit en de mogelijkhied de grenzen van het falen te verkennen.

Gyuri Overgouw eindigt zij betoog met een oproep aan durf in Nederland, creativiteit en inspiratie. Hoe creatiever Nederlandse manager, hoe meer toekomst de organisaties waarvoor zij werken. Hoe het tot stand wordt gebracht is minder belangrijk dan DAT het tot stand komt. Doe maar eens gek, dan doe je gewoon genoeg!

En dat is meestal zo beangstigend voor zo’n manager. Creatief denken, en vooral innovatief denken, heeft te maken met het doorbreken van patronen en doelbewust (voor een poosje althans) de controle loslaten. Niet iedere manager heeft de tijd of gelegenheid om dagelijks te “musiceren”. Daarom is het raadzaam nu en dan iemand in te huren die het innovatieve proces op gang kan brengen, intensiveren, versnellen en “acceptabel” maken.

Creatief denken kan, net als trompet spelen, worden aangeleerd. Echter, niet iedereen heeft de aanleg en de mogelijkheid om net zo wereldberoemd te worden als Miles Davis. Je kunt je afvragen of je dat ook wel zou moeten willen. Het gaat niet om de muzikale topprestatie, maar om een denkhouding. Sommigen denken dan aan Ratelband en utopische zweeftreinen. Maar dat zijn onbedoelde uitwassen. Concreet gesproken zorgt muziek maken, of intensief luisteren, wel voor een mindset die effectief kan zijn bij het oplossen van management vraagstukken en innovatie.

In plaats van met muziek kun je het met zwemmen vergelijken. Iedereen kan de vaardigheden leren, maar niet iedereen wordt kampioen op de vrije slag. De wedstrijd duurt niet lang. Het trainen en voorbereiden juist wel. En dat bepaalt de prijs.

Overigens is het van belang de jeugd al op jonge leeftijd te leren zwemmen en musiceren… Voor innovatie dient al op de basisscholen de kiem gelegd te worden.

Mijn ervaring leert dat er nog heel wat managers zijn die creativiteit en de daarmee samenhangende denkhouding beschouwen als een ongewenste actviteit.

2 Replies to “(on)gewenste creativiteit bij management”

  1. @ Daphne: de mensen waren tamelijk tot erg enthousiast, er zijn heel wat gedachten op gang gebracht en veel ideeën gegenereerd. De opzet die ik had gekozen bleek dus te werken. Hoewel de presentatie op de pc er fantastisch uitzag, bleef er via de beamer echter weinig van over. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.