Zo schrijf je design
Het wordt tijd dat designers leren te schrijven, stelt Derek Powazek in een manifesto dat bij ChangeThis te vinden is.
Zijn stelling vrij vertaald: Je kent dat wel, het is de klant die zegt "maak maar een design, we stoppen de content er later wel in. Of de designer zegt "ik heb er even wat dummytekst ingedaan, dat lorem ipsum daar, want schrijven is niet mijn ding weet je." Maar volgens Derek Powazek is dat geen goede manier om een "experience" te designen. En ik ben het van harte met hem eens, omdat ik het zelf altijd zo ervaren heb.
Derek Powazek noemt FlickR als voorbeeld. Dat wordt ervaren als fun en vriendelijk. Waarom? Volgens Derek zit hem dat in de kleine tekstjes, zoals "get in there" in plaats van "submit". Is dat iets wat de designer zou moeten doen, of een gespecialiseerde copywrtiter? Het is de combinatie, denk ik. Ik ken designers die uit zichzelf dat soort tekstjes in het design stoppen, als het mag. Gewoon voor de fun. En als ze daarin doorgaan, krijgt dat een uitstraling op de rest van het design, het wordt een geheel van betekenissen. En dat schept de "experience", beleving of ervaring.
Zelfs bij het designen van een eenvoudige internetpagina volgens een stramien helpt het om er reële tekst in te stoppen, je komt voor verrassingen te staan, maar ook voor nieuwe uitdagingen. Je creëert er kansen mee die je anders niet gehad zou hebben.
Voor alle designers, maar ook voor art directors, copywriters en overige opdrachtgevers: lees alstublieft het manifesto (pdf).