Nieuw weblog
In september ben ik begonnen als conceptontwikkelaar en consultant bij een nieuwe werkgever, Tinker Imagineers in Utrecht. Het klinkt bijna vroom, maar één van de eerste dingen die ik daar aanroerde was het gegeven dat Tinker geen weblog heeft. Nu zal ik niet gauw zeggen dat een organisatie een weblog moet hebben, allerminst. Als ik toevallig net een frtuiboom in mijn tuin geplant heb, betekent dat niet dat plotseling zowel alle gecultiveerde grond als al het braakliggend terrein vol fruitbomen moet komen te staan.
Ik rook wel een kans. Denkend aan Holland zag ik een gestage stroom relevante weblogs onstuitbaar door het medialand gaan, en ook daarbuiten. Daarbij dacht ik echter vooral aan de slechts zijdelings of met name vanwege gedreven personen, via via, aan een bedrijf gelieerde weblogs, zoals Venturo (Albert Treur – TSS), Molblog (via Marketing online naar Kluwer) of het onvolprezen postzegelblog. En ReclameWeek komt binnenkort ook met een weblog. En overigens nog veel meer. Dus ik rook een kans om met Tinker een vooraanstaande positie in te nemen tussen de communicatiebureaus en al helemaal tussen de imagineering-bureaus.
Stan Boshouwers, een van de twee oprichters van Tinker, heeft een bruikbaar boek geschreven, handboek voor hemelbestormers, dat op aanstekelijke wijze uitlegt hoe je ideeën kunt ontwikkelen en verspreiden. Zo’n boek heeft verheffende (ontstijgen aan degenen die ook zoiets doen, maar er minder ruchtbaarheid aan weten te geven) en tegelijk ook een aanzuigende werking (kennis zuigt kennis aan). En een vergelijkbaar effect voorspelde ik voor een weblog. Maar dat was een brug te ver voor Tinker. Bij de loodgieter lekt het dak, zoiets.
Dus ben ik er zelf aan begonnen, aangestoken door het virus van de ideeontwikkeling zou je kunnen zeggen. Toch liep het anders. In 1986 verliet ik de academie waar ik werd opgeleid voor tekenleraar met tevens een 1e graad in kunstgeschiedenis. Ik speelde in een band en trad vooral ook op als performing poet. In de bijna 13 jaar daarna vond ik mezelf herhaaldelijk opnieuw uit. En telkens verbeterde ik mijn vermogen om ideeën te ontwikkelen. Door te luisteren, te beschouwen, radicaal om te draaien, of voorzichtig elementen eruit te halen en te vervangen.
Vervolgens ben ik tien jaar bezig geweest me te bekwamen in diverse media, in conceptmatig en commercieel denken, strategisch en communicatief denken. En toen begon ik aan een weblog, over nieuwe media en communicatie.
En dat gaat inmiddels over ideeën, over imagineering, over cultureel erfgoed, over beleving en innovatie en evenementen en meer.
Ben benieuwd wat je er van vindt.