RFID, business netwerk en congres

RFID, business netwerk en congres

Soms zoek ik naar een soort ‘methode voor alles’. Mensen, mogelijkheden, motieven en middelen aan elkaar koppelend kom je dan al snel tot een wens die technisch onvervulbaar is. Ik zal vast niet de enige zijn. Ik geef een voorbeeld.

“Waarom zouden we niet een business network opzetten”, zei ik tegen de opdrachtgever, “waarbij de genodigden voor het congres zich eerst dienen aan te melden. Vervolgens maken ze een profiel aan, waarin ieder kan aangeven wat de expertise en het vakgebied is en wat men wil halen en brengen op het congres. En dan kunnen anderen, die er echt toe doen, ook uitgenodigd worden. Een soort zwaan-kleef-aan.
Deze genodigden maken ook een profiel aan. Intussen kan men, in de aanloop naar het congres, alvast contact met elkaar opnemen aan de hand van de aangegeven tags.”

Het bedoelde congres moet over een paar maanden plaatsvinden en de genodigden maken overwegend deel uit van een Club, waarbinnen de interactie verbeterd mag worden.

“Stel nu,” opperde ik, “dat ze dan een uitnodiging thuis krijgen en die uitnodiging bevat RFID. Als ze eenmaal op het congres zijn, kunnen ze meteen herkend worden. Het profiel verschijnt op een scherm, daar wordt ter plekke een foto aan toegevoegd. Dat vergemakkelijkt het vinden van de persoon die je zoekt. In de zaal kan duidelijk gemaakt worden hoeveel mensen er met overeenkomstige interesses zijn. Vraag en aanbod worden stante pede aan elkaar gekoppeld. En na afloop van het congres blijft het netwerk bestaan, sterker nog, het kan groeien. Voor zover dat nodig is.”

Dat klonk aannemelijk. “Is dat allemaal mogelijk, en binnen de gestelde tijd en budget?”
En toen doemde er toch een berg op: hoe koppel ik de juiste partijen met de juiste software aan elkaar? Kortom: hoe combineer ik online met offline netwerken, congres, business network en RFID?
Ik had al allerhande business networks bekeken, van Xing en LinkedIn tot Ryze en Speedmeet. Ik had al contact opgenomen met het RFID platform Nederland. Ik had voor de onderlinge uitwisseling van belangwekkende zaken al contact opgenomen met Infocaster (echte experts op het gebied van RSS). En die laatste (Ernst Dirkzwager van Infocaster) gaf een hint: kijk eens bij Mercurius.

Dat deed ik niet meteen. En zelfs toen ik twee dagen geleden belde met Robert Boekestijn van Mercurius, twijfelde ik eerst even. Heel even. Want op alle vragen reageerde hij bevestigend.
Hij vroeg me naar het phd career event van Intermediair te komen, in de Passengers Terminal in Amsterdam. Ik heb tijd vrijgemaakt en ben gaan kijken.
Daar gebeurde precies wat ik voor ogen had: briljant.

Image_wegwijzer

Een paar maanden geleden heeft Mercurius deze overlap voor elkaar gekregen en het werkt als een trein. Simpel, doeltreffend en flexibel. Ik ben echt heel erg onder de indruk van de eenvoud en de uitvoering. En ik ben overtuigd van de toekomst voor dit product. Niet omdat het crossmediaal is, dat is het wel, maar omdat het verschillende werelden en opties samenbrengt, zinnige kruisbestuiving mogelijk maakt.
Op mijn vraag of je dit zou kunnen uitbreiden richting collaborative workspace of weblog magazine werd er even een programmeur bij geroepen. Die dacht een halve minuut na en had toen waarschijnlijk de oplossing al bedacht. “Lijkt me niet zo heel erg ingewikkeld.”
Dat weblog magazine zie ik namelijk ook erg zitten. Deze Club heeft een Clubblad nodig. Een mengeling van vakblad en vraagbaak. Ik denk dan aan zoiets als Frankwatching, het Crossmedialog, of Wired, Springwise. Waar het congres mensen F2F (face to face) aan elkaar verbindt, het netwerk kennis uitwisseling bevordert en ook opportune contacten (min of meer P2P), kan het weblogmagazine bindend zijn op het gebied van het onderliggende idee (Idea to Idea, i2i), wegens de inspiratie en mogelijkheden voor gedachtenwisseling die het biedt.

De bezoekers op het conres gingen verbazingwekkend gemakkelijk om met hun badges. Kan ook aan de betrekkelijk jonge leeftijd gelegen hebben. Ik scheen eveneens intuïtief te werk te gaan. Maar ik ben wellicht een natural.
Realtime statistieken van het bezoek aan de diverse workshops, over de samenstelling van het bezoek en voor de standhouders binnen een dag een database met tot over de honderd relevante profielen, is echt niet niks. Toepassingen als voor de Libelle Zomerweken en AutoRAI, koppelingen met loyalty programma’s, afrekensystemen, toepassingen voor de Praxis en Datingbureaus ligen voor de hand. Bekijk ook het filmpje.

3 Replies to “RFID, business netwerk en congres”

  1. @ Theo; Als je daadwerkelijk deze Club gaat opzetten, let me know! Dan kunnen we de cross media hyves er ook aankoppelen!

  2. @ Daphne: de bedoelde Club bestaat al, maar is bedoeld als publiek-private samenwerking op het gebied van innovatie en o.a. mobiliteitsvraagstukken.
    Een nieuwe club op hyves over RFID lijkt me geen verkeer idee, maar nog liever zie ik het gewoon als een categorie bij het crossmedialog.
    Ik hou je op de hoogte en als je tips hebt, graag!

  3. @ Daphne: de bedoelde Club bestaat al, maar is bedoeld als publiek-private samenwerking op het gebied van innovatie en o.a. mobiliteitsvraagstukken.
    Een nieuwe club op hyves over RFID lijkt me geen verkeer idee, maar nog liever zie ik het gewoon als een categorie bij het crossmedialog.
    Ik hou je op de hoogte en als je tips hebt, graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.