Wie bent u en wilt u een relatie met mij?
Het klinkt wat vreemd als iemand plompverloren aan mij zou vragen wie ik ben en of ik een relatie met hem/haar zou willen hebben; beetje onbeschaamd zelfs. Toch is dat waar sociale media om draaien: het aangaan van relaties en het onderhouden ervan en vaak zonder al teveel plichtplegingen. Bovendien wordt dat steeds persoonlijker, steeds meer een 1 op 1 contact. Het dwingt degene die zich gaat bedienen van sociale media toch een herdefiniëring van wie hij/zij eigenlijk is, wil zijn en met wie hij/zij wil verkeren. Dat geldt ook voor een organisatie.
Natuurlijk voelen u en ik een verschil als we het met de beste bedoelingen over sociale media hebben of over het (fysiek) aangaan van zulke contacten. Maar voor wie niet thuis is in deze materie kan het zo overkomen en dat dienen we ons terdege te beseffen.
Daarbij dient een organisatie zich er bewust van te zijn dat effectief gebruik maken van sociale media een impact op de organisatie heeft, die te vergelijken is met een veranderingstraject. Verandering leidt vaak tot de gedachte: ‘Heb ik het dan steeds fout gedaan?’ Zeker wanneer die gedachte samengaat met een onbekendheid met sociale media, groeit de weerstand harder dan de motivatie om een zinvolle bijdrage te leveren. Ik krijg daar zelf steeds vaker mee te maken. Daarom heb ik onlangs weer wat boeken aangeschaft, om ook op dat front bij te blijven. Het is immers verleidelijk de godganse dag met sociale media bezig te zijn, deels door voortdurend in gesprek te zijn, deels door erover te vertellen.
Nu zoek ik nog tijd om de boeken te bestuderen. Ik kocht o.a. ‘Als Disney de baas was in uw ziekenhuis – 9 1/2 dingen die u anders zou doen’ Nu staat Disney er bij mij om bekend dat ze graag een relatie met de hele wereld zouden willen aangaan. Wat voor mij niet in hun voordeel spreekt. De beschrijving en reviews waren echter overtuigend. Natuurlijk hoor ik graag van u wat ik nog meer of beter zou kunnen lezen.