Logo KPN om op te vreten
Sommige logo’s zijn onverwoestbaar. Dat dacht ik. Hoe simpeler hoe beter, herkenbare vorm en toch niet zomaar na te tekenen. Eenvoudig in kleurgebruik, scheelt in drukgangen. Kan op briefpapier, op verpakkingen over een packshot heen, is dusdanig herkenbaar voor een brandmanager dat die de ongewenste mutaties er meteen uitpikt, kan geanimeerd op tv en zelfs op internet. Zo’n goed logo heeft ook een connectie met de producten die het vertegenwoordigt. Krijg het maar eens voor elkaar.
::
Dan komt er een nieuwe en die is altijd minder goed, vanwege het wennen en tal van kritische argumenten. En na het wennen verstomt langzaam de kritiek. Met nieuwe logo’s moet je dus oppassen. Er is iemand aan het werk geweest die er waarschijnlijk lang over heeft gedaan om iedereen van haar/zijn gelijk te overtuigen. Dit echter pas na veertig wijzigingen. En dat tien keer. Zo’n vormgever moet je respecteren. Zij/hij heeft al die stormen doorstaan.
De introductie van het nieuwe iglo logo, dat voor heel de wereld hetzelfde moest worden, was erg knap gedaan; een boekje, een filmpje, heel overtuigend. Waarom toch niet dat oude logo overal ingevoerd, met groen in plaats van blauw.
Ik had toen net het onderdeel voor Iglo binen Life&Cooking in de steigers en moest er toen een andere schwung aan geven. Het had haast, er was nauwelijks budget, het moest passen binnen een zeer beperkend stramien van het toen gebruikte CMS. Dat lukte nog wel. Maar vervolgens zou het zelfs de vormgeving worden voor iglo.nl.
Eerlijk is eerlijk, dat nieuwe logo paste eigenlijk een stuk beter. Dan zie je twee jaar later het oude logo terug en dat het logo niet stuk zou kunnen, dat had je dus gedacht.
Ik ga niet zomaar iets over het nieuwe kpn logo zeggen. Hier en daar zag ik het verschijnen en besproken worden. Niet meteen conclusies trekken, vond ik.
Ik probeerde het kroontje weg te denken. Ik probeerde alleen naar de letters kpn te kijken. Ik probeerde te denken aan het logo in verhouding tot andere nieuwe logo’s. Ik deed erg mijn best te twijfelen.
bron: CreativeFacts
Bij het nieuwe logo van NOS vond ik het te betreuren dat het zo minimaal was, zo karig en ik snap nog steeds niet hoe ze uitgerekend voor een tv zender een zo’n rode O kunnen nemen, wetende dat rood altijd overstraalt. Maar bij de Olympische winterspelen vond ik het uiteindelijk toch wel passen. Zo ook bij de leader van het hournaal, al eindigt die leader met een imploderende fragmentatiebom in een vormnetaal die misschien drie jaar geleden vet was. Nu dus niet meer. Het NOS logo blijft wat mij betreft toch net overeind.
Inmiddels ben ik lang genoeg aan het dubben geweest. MSN heeft een logo met kleurrijke vlinder. Apple begon al vroeg met een half transparant bubble effect. En nu komt kpn met drie winegums die te krap in het pakje hebben gezeten.
Tot over twee jaar.