crossmedia en direct marketing
In Reclameweek nr. 15 van 13 april schrijft Joop Mestrom over een grootschalig onderzoek van Reclameweek en softwareleverancier Copernica (voorheen Proxi Media Solutions) naar het kennisniveau, bestedingen en mate van inzet van crossmedia direct marketing.
Opeens gonst het overal van de crossmedia. Ook de Kamerkrant van de KvK Gooi- en Eenland heeft een hele pagina aan crossmedia gewijd. Natuurlijk is Immovator, stuwende kracht achter crossmedia op de Mediapark, daarin prominent vertegenwoordigd. En nu een samenwerking van Reclameweek met Copernica op het gebied van crossmedia.
Copernica “levert aan ongeveer zestig reclame- en communicatiebureaus software die hen in staat stelt zelfstandig via internet crossmediale marketingcampagnes in te richten”, zoals de Copernica E-mailer. Daarbij valt te denken aan gepersonaliseerde e-mailmarketing, SMS ern faxmailings, direct mail campagnes per post, e.d.
De vraag die ze zich stelden was hoe de bureaus ervoor staan en waaraan zij behoefte hebben, nu het media- en marketinglandschap zo drastisch verandert. Naar aanleiding van dit vooronderzoek is een online vragenlijst opgesteld, die deze week naar de top 600 reclame- en communicatiebureaus wordt verstuurd. Niets ontvangen? Dat behoort je bureau blijkbaar niet tot de top 600.
Uit het vooronderzoek is gebleken dat veel bureaus niet precies weten wat crossmedia direct marketing nu eigenlijk inhoudt, maar dat ze het wel als belangrijke ontwikkeling zien. Onbekend maakt dus niet meteen onbemind.
Redenen om crossmedia in te zetten voor direct marketing zijn vooral onmisbaarheid (35,3%), effectviteit (17,6%) en nieuwe mogelijkheden verkennen (17,6%).
Als meest opvallende verschil tussen gewone DM en crossmedia DM worden genoemd betere meetbare resultaten (31,5%), groter bereik (25%) en hogere respons (18,75%). Ook segmenteerbaarheid, efficiency, interactie en diepgang worden genoemd. Gemist worden vooral cases en best practices.
update: Reclameweek heet nu Fonk!