FMG Cross Media Award: budget 1 miljoen
De Foreign Media Group heeft een nieuwe prijs in het leven geroepen, de FMG Cross Media Award. De prijs, een subsidiefonds van 1 miljoen euro, wordt jaarlijks toegekend aan de schrijver of artiest die het beste crossmediale idee indient. FMG zorgt dan dat het idee wordt uitgegeven op zo veel mogelijk platformen.
Dat maakte oprichter en CEO Arjen Terpstra van FMG bekend bij de opening van de nieuwe huisvesting van Foreign Media Books, in pakhuis Australi’ aan het Amsterdamse IJ. Een jury onder voorzitterschap van Ramon Dahmen, COO van FMG, zal beslissen over de toekenning. Daarbij gaat het in eerste instantie om de creativiteit, maar ook de haalbaarheid speelt een rol.
De prijs van 1 miljoen euro is bedoeld om te investeren in het project zelf. Inzendingen voor de FMG Cross Media Award moeten voldoen aan drie hoofdcriteria: het uitgeefproject kent een maximaal productiebudget van het fondsbedrag van 1 miljoen euro, in het uitgeefproject zijn minimaal vier mediaplatformen verwerkt en het uitgeefproject moet geschikt zijn voor internationale exploitatie.
FMG is voornemens in het najaar van 2006 zowel debutanten als gevestigde namen uit de wereld van woord, beeld en geluid uit te nodigen om mee te dingen naar het fonds. De exacte spelregels worden in september 2006 gepubliceerd en het is de bedoeling dat in het voorjaar van 2007 de winnaar van de FMG Cross Media Award bekendgemaakt wordt. De winnaar zal zijn winnende project gerealiseerd zien worden door de zestien uitgeverijen van Foreign Media Group.
Op 1 juni van dit jaar maakt FMG meer bekend over de prijs en ook over wie zitting nemen in de jury. Dahmen heeft al een aantal mensen uit de wereld van media en entertainment bereid gevonden plaats te nemen in de jury, waaronder Hubert de Koning van Bruna.
bron: Boekblad
gelogd door: HvdK