interactie en narrowcasting
Een grote makke van narrowcasting is het eenrichtingsverkeer. De afzender zendt en hoopt de gewenste doelgroep op het juiste moment met de juiste toon op de juiste locatie te bereiken. Het eenrichtingsverkeer valt mee zodra het gaat om een scherm in een winkel en de verkoop neemt toe nadat er er specifieke items zijn uitgezonden. Dat is natuurlijk geen effect om te verwaarlozen.
De afzender c.q. adverteerder wil soms meer. Me dunkt.
Adscreens uit Rotterdam komt nu met modules die iets van interactiviteit meegeven aan narrowcasting. Julian Natte van AdScreens: “Via het mobieltje moet interactie met de winkelschermen mogelijk worden”.
RetailTech schrijft daarover:
Het eerste van drie interactieve narrowcastingmodules werkt als een soort afstandsbediening voor de etalage. De voorbijganger vormt een nummer om met het scherm in verbinding te komen en zo kan hij op straat door het menu van bijvoorbeeld een makelaar scrollen. De virtuele fruitautomaat is een andere nieuwigheid die binnenkort in de winkels van Vodafone van start gaat. Het virtuele Rad van Fortuin tenslotte geeft de klant een ontspannend spelletje en als hij of zij wint, wacht een cadeautje aan de kassa.
Dit soort diensten kan zowel gratis als tegen het tarief van een sms’je aan de klant worden aangeboden.
Adscreens zelf zegt: U bepaald het en wij kunnen het leveren. Resultaten uit het verleden biedt u wel garantie voor de toekomst.
TforTelecom had het indertijd (2004?) over een "Wachtverzachter". Ik werkte bij een bedrijf dat daar een narrowcasting concept bij bedacht. Bedoeling was dat men, naast relevante informatie en need to know en nice to know nieuws, onder het wachten tevens "Get the picture" zou kunnen spelen voor enorme kortingen, gratis toestellen, etcetera, af te halen bij de kassa. TforTelecom koos echter voor een meer straight forward oplossing.
Het doet me deugd dat Vodafone nu met Adscreens kiest voor een iets gevarieerder concept.
Een andere makke van zulke instore communicatie, net als bij de televisie in de Intercities van de NS, is het ontbreken van geluid. Weet iemand daar al een nuttige oplossing voor?
Uit het nieuwsbericht op de site van de NS blijkt overigens dat ook internet goed scoort bij reizigers.
De proef met actuele reisinformatie, een tv-programma met actueel nieuws & entertainment en draadloos internet, vond plaats in drie gemoderniseerde intercityrijtuigen op het traject Haarlem – Maastricht. Uit de resultaten blijkt dat reizigers actuele reisinformatie in de trein in combinatie met infotainment (nieuws, sport, weer en entertainment) waarderen. Bovendien geeft een grote groep klanten aan in de toekomst gebruik te zullen maken van de internetmogelijkheid in de trein.
3 Replies to “interactie en narrowcasting”
http://www.emerce.nl/opinie.jsp?rubriek=160996&id=1652159
hi Theo, beetje meewaaien dat adscreens…
spreek je snel
@ Albert: het stuk bij Emerce lijkt me vrij duidelijk. Bij de vectoren moet ik wel twee keer lezen, maar ik ben het met SIM Kolsteeg niet eens.
Ik had hier met opzet in het midden gelaten wat ik van Adscreens en de zoveelste claim op narrowcasting vind, maar het citaat van hun site (inclusief spelfouten) zei wat mij betreft genoeg.
We moeten inderdaad maar spoedig eens verder praten.
Beste Albert, ik heb het systeem bij de Vodafone winkel bij mij in de buurt bekeken. Het ziet er gewoon goed uit! Je kan zoals gewoonlijk op alle fora wel een beetje azijn zeiken, maar interactiviteit toevoegen is gewoon de toekomst.