Imaginaire reclame

Imaginaire reclame

Via het Young Marketing weblog werd ik gewezen op de commercial See Things voor McDonalds waarin verbeelding een grote rol speelt. Net als bij de Happiness Factory commercial van Coca Cola.
Dennis Hoogervorst, hoofd van de afdeling ‘Sales Intelligence’ van Sanoma Uitgevers, schrijft daar verder over "Leuke trend, dat commercials mini-speelfilmpjes worden, in de stijl van Sjakie en de Chocoladefabriek. Waarbij ‘happy’ dus het toverwoord is."

389937090_9d863c7515

Volgens mij is happy het codewoord, maar komt de tovenarij van de verbeelding en beleving. Er worden in rap tempo nieuwe, vaak mythische, werelden geschapen. Zoals we die inmiddels wel kennen bij Harry Potter en Eragon en Lord of the Rings. Is dat omdat er op het gebied van animatie inmiddels zoveel mogelijk is? Dus voortgekomen uit de technologische ontwikkeling? Eind 19e begin 20e eeuw nam de wereldhandel toe door de geavanceerder transport(van zeilschepen naar stoomschepen bijvoorbeeld). Misschien vult het de plek in van tanende religies? Of komt het eenvoudig voort uit een verhevigde wens, die wellicht autonoom is?

Ook in musea is de trend nog steeds gericht op beleving en imagineering. En is het wel een trend, of een blijvende verrijking? Ik hoop natuurlijk het laatste, alleen al vanwege de fun.

dit bericht verscheen eerder op het tinkerblog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.