10 toptips uit marketing voor de niet-marketeer
Zonder marketing verkoopt een marketeer geen product of dienst. Maar ook de niet marketeer moet wel eens iets verkopen, of dan toch minstens marktgericht denken. Intermediair biedt nu een training marketing voor niet-marketeers aan. Officieel, maar ook uit overtuiging, moet ik mezelf tot deze categorie rekenen. Dus ben ik gebaat bij lijstjes met nuttige informatie? Lijstjes zijn altijd leuk. De training geeft handvatten en praktische tips om marketingactiviteiten te begeleiden en te verbeteren.
Intermediair geeft alvast 10 toptips:
1. Weten wat uw klant wil is cruciaal om succesvol te zijn en te blijven; marktgerichtheid is the name of the game!
2. Kijk kritisch naar uw eigen prestaties ten opzichte van die van uw concurrenten. Stel uw licht niet onder de korenmaat, maar overschat uzelf ook niet.
3. De behoeften van uw klanten en de capaciteiten van uw organisatie bepalen gezamenlijk uw aanbod in de markt.
4. Weten uw klanten wel waar uw organisatie voor staat? Zorg dat de boodschap aan klanten klopt, vertel de waarheid in een taal die klanten begrijpen.
5. Klanten moeten de tegenprestatie reeel vinden: wat moeten zij “betalen” (in geld of in tijd) voor uw producten of diensten?
6. Schrijf het marketingplan samen met uw collega’s.
7. Zorg dat de analyses de basis zijn van uw strategische keuzes.
8. Denk na over de veranderingen die uw plan teweeg brengen in de organisatie.
9. Het plan is nooit het doel, het gaat om de realisatie van uw plannen.
10. Als uw collega’s niet weten waar de organisatie heen wil, dan komt u er nooit.
Deze toptips zijn afkomstig uit de training Marketing voor de niet-marketeer