Achter de feiten aan, 13 x spam
"Wie het dichtst bij de bron zit, warmt zich het lest." Dacht ik toch echt een nieuwtje te hebben, over Spam, van mijn werkgever nog wel. En ik vond het wel zo nieuwswaardig en crossmediaal, dat ik het vanaf deze bescheiden plek de wereld in wilde brengen. Het bleek allang uitgelekt! Al weken! (te weinig relevante blogs gelezen?). Er waren natuurlijk al nulnummers gemaakt, meerdere versies en niet iedereen kan z’n mond houden. Hoe leuk het is om als eerste het geheim te verbreken, weet volgens mij iedereen wel. Je lijkt er misschien een beetje slimmer door, je hoort bij een incrowd, je bent de jager die als eerste de prooi ziet… en schiet. Mis dus. Achteraf had ik het kunnen weten: wat op het intranet verschijnt, heeft de buitenwereld reeds bereikt en dient vooral om de juiste (gewenste) feiten aan/via de werknemers te verspreiden. En wat leer ik hier van? Twee dingen: ten eerste dat ik kritisch moet blijven naar mijn bronnen en de bronnen ook vaker moet raadplegen. Ten tweede dat de jacht op nieuwtjes niets voor mij is. Ik heb er de bronnen niet voor, de tijd niet om te zoeken en vooral ben ik er zelf niet geschikt voor. Hoewel ik het leuk vind om nieuwtjes te lezen, heb ik eigenlijk helemaal geen zin om zo op jacht te zijn. Liever volg ik een grillige koers waarbij ik zomaar op verrassingen kan stuiten. Voor mij is de verwondering belangrijker dan de nieuwigheid.
bron: wikipedia
Trends en technologische ontwikkelingen zijn mijn tools in de crossmedia. Bij het ontwikkelen van concepten, wil je niet met verouderde mogelijkheden aankomen. In plaats van het wiel uit te vinden, kun je daarentegen ook bedenken wat je met dat ene type wiel kunt in de nieuwe setting. Een trend van twee jaar terug kan, bezien vanuit de huidige stand van zaken, opeens een andere waarde krijgen, op goede (nieuwe) ideeën brengen. Deze manier van omgaan met trends en mogelijkheden gaat in de richting van serendipiteit. En dat past meer bij mij. Net als achtergronden bieden, meningsvorming, meningsbeweging eigenlijk, zoals het een veroorzaker betaamt. En daarbij dient wat mij betreft de mening ondersteund te zijn door feiten. Met hoogstens een sausje van vermoedens. Spam, opgewarmd in blik, in het eigen lekvocht… meer (echte) Spam: 1. marketing krijgt de schuld 2. zakelijke spam 3. Spam is op z’n retour 4. extreem rechtse spam teistert Duitsland 5. Spamklacht 6. Spamgift 7. Apache Spam assassin 8. spamvrij 9. Spammimic 10. Spam laws in EU 11. Death to spam 12. Spam gourmet 13. Spam by Monty Python