Commedia nu ook in marcom top 100
Het is natuurlijk geen indicatie van kwaliteit en een award is het al helemaal niet. Toch ben ik trots dat ik het met dit weblog geschopt heb tot de Top 100 Marketing en Communicatie Weblogs, kortweg Marcom top 100, op Marketingfacts. Binnengekomen op plaats 79. En dat heeft met datum van oprichting te maken. Bij de toelatingscriteria hoort een drempel van tenminste 75 postings, of minimaal 3 maanden te bestaan. Ik voldeed aan het eerste criterium.
Bevind ik me toch opeens in het notoire gezelschap van bekenden alsVenturo (11) en Crossmedialog (67). Maar ook grootheden als Frankly (1), Marketingfacts zelf (2), Dutch Cowboys (15), Frankwatching (16) en ga zo maar door. Daartussen voel ik me wel een beetje een kleine stotteraar.
Volgens Marco Derksen, die in de wandelgangen van Het Nieuwe Uitgeven bij Media Plaza vroeg wat ik echt heel graag doe, zou ik vooral verhalen moeten schrijven. Dat deed ik inderdaad graag, en goed. Overigens klopt het geboortejaar niet dat de Literaire prijzen database hanteert. Allemaal ouwe koek. Schrijven vind ik nog steeds erg fijn, maar met verhalen valt weinig te verdienen. Hoe anders is dat met marketing communicatie!
Noblesse oblige
Daarom heb ik onlangs 3 mensen gevraagd om bijdragen te leveren aan dit weblog. Een heeft toegezegd, de volgende denkt erover na en de derde heeft nog niet gereageerd. Dit allemaal om het peil wat op te vijzelen. Meer marketing, meer communicatie, meer over concept en creatie, dat is mijn streven. Maar wel vanuit persoonlijke en onverwachte hoeken.
Het uitgangspunt van dit weblog is het benaderen en beinvloeden van de markt met creatieve (cross)media concepten vanuit het motief van de consument en ik ben zelf ook een consument.
Ik ben een weerbarstige consument, een doorgewinterde consument, een naieve consument, een kieskeurige omnivoor die soms niet beslissen kan, die impulsief is. Hoe verhoud ik mij tot de mij omringende merken en hoe verhouden die zich tot mij? Geef ik om trends? Ik geef om trends, welke trends? Zijn er cijfers bekend, is er doelgroep onderzoek?
Wat doet mijn buurman, mijn zus, mijn neefje, de leerkracht van mijn dochter, de fysiotherapeut (niet te lang achter de computer) en wat kunnen we opmaken uit de feiten, de cases, de bereikcijfers, de unique visitors statistics? Wat doen ze bij de IdtV en wat doen ze bij Sanoma? Wie bedenkt wat?
o solo mio
Nu doe ik het nog alleen, en al staat het in geen verhouding tot het werk (digitale stress) dat iemand als Marco Derksen verzet (alleen gister al 9 zeer relevante postings…), ik doe het dan ook tussen de bedrijven door. Bovendien ben ik een beginneling en is mijn kennis beperkt. De kennis van mijn kennissen is echter groot.
Waarin onderscheid dit weblog zich eigenlijk van bijvoorbeeld Crossmedialog? Is dit weblog minder theoretisch onderbouwd, of bereik ik een andere doelgroep? Verhalen met meningen over bijvoorbeel Wilders, die schrijft VerbalJam toch ook?
Kortom, ik moet mijn USP nog laten uitkristalliseren. Dat kost wat tijd, omdat ik geen budget heb voor doelgroeponderzoek, marktsegmentatie, swot analyses, etc. En ik hoop van harte dat anderen mij daarbij kunnen en willen helpen.
het wiel uitvinden
Intussen laat ik proefballonnetjes op. Ik heb al heel even een prijsvraagje voorbij laten komen. dat was een grap. Niemand reageerde. Natuurlijk niet, dit is geen plek voor een prijsvraag, niet de doelgroep, niet het umfeld en bovendien: er viel nauwelijks iets te winnen. Dus die regel gaat ook op bij een weblog, denk ik dan.
Binnenkort ga ik kijken in hoeverre het buikgevoel van tijdschriftengoeroe Rob van Vuure ook toegepast kan worden op een weblog. Ik zou graag een RSS feed (laten) ontwikkelen die in en handomdraai de headlines van weblogs kan tonen als covers (of is die er al?). Daarnaast wil ik dit weblog gebruiken om zoveel meningen, ideeën en knowhow omtrent de creatie van crossmedia concepten te verzamelen dat er een standaard werk uit tevoorschijn kan komen.
En intussen ben ik een aantal andere concepten bezig, waar ik verslag van zal doen zodra die hun beslag hebben gekregen. En tot slot zal ik tzt bewijzen waarom een vijfde wiel aan de wagen functioneel is.