:: de bonusblogger
Wall-mart zet bloggers in voor PR campagne, niet in een corporate weblog, maar door een aantal webloggers te voeden met exclusief nieuws. Dit bericht staat in de NewYork Times.
Naar aantal werknemers gemeten is Wall-Mart, een van origine Texaans bedrijf, het grootste bedrijf ter wereld, met een jaaromzet van ruim 200 miljard Euro. Wall-Mart bezat in 1999, 2435 grote winkels in 9 verschillende landen, waaronder een aantal “superwinkels”, die alles van groente tot kantoormeubelen verkopen. Ondertussen betaalt Wall-Mart zijn werknemers substantieel laag.
{ via: Hyped }
De NY Times meldt verder dat een van de bloggers in kwestie, Brian Pickrell van Iowa Voice, op zijn weblog een bericht had gepost dat zo van Wall-Mart zelf afkomstig kon zijn. En in feite was dat ook zo. Wall-Mart slaat in de PR steeds vaker de mainstream media over en voedt bloggers met nieuwtjes. Deze zijn nogal gekleurd ten voordele van Wall-Mart. Sommige bloggers nemen dit nieuws echter woord voor woord over en bovendien zonder de herkomst te vermelden. Met de exclusiviteit van het nieuws hopen ze meer traffic te genereren. Brian Pickrell ging daarin nog een stapje verder. Op het moment dat de NY Times onderzoek hiernaar deed, stelde hij zich enerzijds defensief op en verhoogde aan de andere kant de advertentieprijs met het oog op meer bezoek vanwege de aanstaande commotie.
Inmiddels verklaart Brian, in een open letter to the media dat hij geen interviews meer geeft: “I’m not going to grant a single interview to anymore of you left-wing hacks”.
Glenn Reynolds, oprichter van Instapundit.com en blogger van het eerste uur, heeft niet veel op met deze gang van zaken. Hij vindt dat het er in een blog om gaat een eigen geluid te laten horen, niet dat van iemand anders. “If I reprint something, I say where it came from.”
Op Wired is een interessante vergelijking te lezen tussen Wall-Mart en Google. Het komt er op neer dat beiden tot doelstelling hebben de klant te helpen om te vinden waar die naar op zoek is.
Wie van de twee het meest transparant is, valt nog te bezien. De ambities van Wall_mart zijn m.i. tamelijk doorzichtig. Zou de Texaanse herkomst daar iets mee van doen hebben?