Geef je research weg, en win er prijzen mee
Vandaag kreeg ik de nieuwsbrief van Marketingprofs, een nieuwsbrief waar ik eigenlijk alleen op geabbonneerd ben vanwege een enkel onderzoek dat ik per se even wilde lezen op de site. De nieuwsbrief werd door Gmail direct als Spam behandeld. Waarom ik toch even ging kijken welke spam ik dit keer had, weet ik niet. Maar ik ben blij dat ik zo frivool was.
In het artikel Give Away Your Research… schrijft Jonathan Kranz (en ik citeer omdat ik het niet beter kan navertellen):
“Marketing research isn’t just a way to collect opinions, measure awareness, or test positioning statements any more. Packaged correctly, your research itself can be your message. You can turn your results into media stories that attract favorable publicity and establish you or your business as an authority. Or you can craft compelling premiums -reports, guides, or booklets- with must-have information that generates leads.”
Dit is waar naar mijn idee business blogs mede over gaan. Alle inspanningen van VNU ten spijt. Dat brengt me op de volgende gedachte: bij Sanoma, ooit onderdeel van VNU, zie je de cyclus nogmaals. Ten behoeve van de tijdschriften titels wordt er veel onderzoek gedaan, hoogwaardig onderzoek. En terecht, het verschil dat het kan uitmaken voor een titel is significant. Maar dat onderzoek is zo mooi en zo kostbaar dat de gedachte al snel opkomt: kunnen we dat niet verkopen? En de volgende ‘VNU’ is in aantocht.
Zegt dat iets over de ontwikkelingscyclus van bedrijven in het algemeen?