Schrijftips voor webloggende marketeers
Op de thema avond over weblogs en Direct Marketing die georganiseerd werd door DeMeter was ook DM-er Wim van der Mark aanwezig.
Op 14 maart 2006 verscheen het boek van Rob Woelinga en Wim van der Mark “Overtuigend & Interactief Schrijven“.
In zijn aanstekelijke voordracht, die wel een live posting leek, gaf Wim direct aan dat hij zelf nog maar kort aan het webloggen is. Maar hij leert snel.
Hij maakte een vergelijking tussen schrijven voor een website en webloggen. Zijn conclusie was dat je voor webloggen weinig aan zijn boek zou hebben. Ik waag dat te betwijfelen.
Inmiddels heeft Wim 8 tips voor webloggers opgesteld. Ik geef hier alvast de laatste: “8. Stoor je niet teveel aan regels voor copywriting”.
Marco Derksen die als eerste spreker goed de toon zette, stelde aan het eind de vraag aan Anton van Elburg (Emerce): kan een betaalde blogger de passie/enthousiasme opbrengen om een relatie/community op te bouwen met zijn/haar lezers? Antwoord van Anton: nee.
Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Het webloggen moet erst nog veel volwassener worden, zoals dat (heel lang geleden) ook met kranten en tijdschriften gebeurd is. Je kunt dus niet verwachten dat webloggers nu al de mogelijkheden en finesses van het webloggen volledig ontdekt en benut zullen hebben. Daar wil ik dan wel een boek over schrijven, maar dat terzijde.
De vraag wordt interessanter als je het woord weblogger vervangt door marketeer: kan een betaalde marketeer de passie en het enthousiasme opbrengen om een relatie/community op te bouwen met de eindgebruiker/klant/lezer?
We moeten dan eerst goed onderscheid maken. Wie verstaan we onder de weblogger? En kan een marketeer met de nodige schrijftips een weblog als marketing instrument inzetten? Of kan de marketeer daar een professionele schrijver voor inzetten en zijn er al zulke schrijvers?
Voor een verslag van de thema avond ijk je bij eventblogs.