:: creatief eigendomsrecht
De hausse van rechtszaken over copyright-schendingen gaat aan de mode-industrie grotendeels voorbij, stelt een artikel op Sargasso met als titel "Copyright komt in de mode". In de mode zijn vooral de merknamen beschermd, de kleding niet of nauwelijks. Verander een zak op een broek en je hebt een ander origineel kledingstuk. Het is zelfs toegestaan een identiek kledingstuk over tenemen, zolang je er niet de originele merknaam op zet. Volgens een voorstel van de Council of Fashion Designers of America (CFDA) moet dit nu wel verboden worden. Volgens een van de interessante commentaren op het artikel bij Sargasso is er hele goeie regelgeving voor, die stelt dat er minimaal 8 verschillen moeten zijn tussen twee ontwerpen. Hoe zal DIESEL dat met hun landmacht-look hebben gedaan? Zoek de verschillen in de print? Daarbij wordt ook gerefereerd aan de succesvolle acties vanuit de muziekindustrie om het illegaal kopieren en verspreiden aan banden te leggen. Toch is er bij de muziek iets anders aan de hand, zoals tijdens het evenement over Het Nieuwe Uitgeven georganiseerd door MediaPlaza al werd gesteld door Joost Steins Bisschop. Hij noemt de muziekindustrie als een voorbeeld van een industrie die het vermogen heeft getoond om te reageren op veranderingen. Als reacties zie je o.a. op het gebied van legalisering van het nieuwe gebruik (downloads), allianties tussen mobiele operators en rechthebbenden, aanpassing aan de nieuwe luisterstijlen en nieuwe marketing opportunities. De filmindustrie heeft hiervan nog weinig geleerd en daar lijkt hetzelfde te gaan gebeuren. Joost Steins Bisschop vergeleek het met een aanstormende orkaan waarvan de gevolgen niet te overzien zijn en waar men aanvankelijk ook niet op reageert (waait wel over). In de wereld van televisie waar formats een cruciale rol spelen, is dat niet veel anders. Je mag je programma niet zomaar Extreme Makeover noemen, maar een zelfde formule in een iets gewijzigde setting presenteren als Make Me Beautiful mag weer wel. Althans, je krijgt er niet meteen gelazer mee. Overigens wordt het dan wel een beetje lastig om het format van zo’n plagiaat vervolgens internationaal aan te bieden. Dit kun je oplossen door rechten te kopen op het originele format. Heb je zelf een leuk en origineel idee, dan is er vrijwel geen manier om dit te beveiligen. Meer daarover ook op het crossmedialog. Ik blijf intussen van mening dat kwesties rond het copyright niet onderhevig zijn aan een orkaan, maar aan ingrijpende verandering van het klimaat.
One Reply to “:: creatief eigendomsrecht”
“…Verander een zak op een broek en je hebt een ander origineel kledingstuk. Het is zelfs toegestaan een identiek kledingstuk over tenemen, zolang je er niet de originele merknaam op zet…” Inderdaad net zoals met TV Formats…