:: Creator Ludens?
In de Creatie jaargang 3 nr 1/2 van februari/maart staat een uitgebreid artikel waarin De Sims 2 producer Tim LeTourneau ingaat op beeldtaal, creativiteit, homo-Sims en pornografie (in spellen). Buitengewoon interessant artikel en de titel “Spelen voor God” geeft goed aan wat de insteek is. De Sims wordt omschreven als god-game, de speler creeert een eigen wereld, mensen en dingen, wikt en beschikt hoe die interacteren, waarbij de eigenschappen van de karakters (o.a. sociaal gedrag, comfort en hygiene) verbeterd kunnen worden. Dat is meteen het onderscheid met God zelf als je het mij vraagt.
Volgens bronnen schiep God de wereld in 7 dagen, De Sims gaat (ook) over time-management en je kunt het eindeloos spelen. Voorwaar ik zeg u: dat klinkt toch als het leven zelf.
LeTourneau vindt echter niet dat De Sims een educatieve game is, “al is het maar omdat wij het leven hebben teruggebracht tot acht behoeften. {…} Wat wij bijvoorbeeld meegeven is dat kinderen hebben zwaar is. Dat is nou eenmaal zo. Dat maakt het voor jongere spelers wellicht educatief.” Ik denk eerder educatief dan creatief, alle samenstellingen in De Sims zijn van tevoren bepaald, uitzonderingen, mutaties en bewijzen van het ongerijmde zijn uitgesloten. Dat dacht ik althans. Volgens mij staat die voorbeschikking haaks op creativiteit.
We kunnen nu nog niet inschatten hoe de generatie die opgroeit met Sims (en andere god-games als Age of Empires) zich over pakweg twintig jaar zal gedragen, of er significante verschillen zullen zijn met andere generaties. Volgens LeTourneau gaat er wel enige creatieve invloed uit van De Sims. Ik denk dat de creatieve invloed meevalt. In de eigen tekening of het eigen rollenspel spelen kinderen immers ook al voor god? Niettemin vermoed ik dat zulke spellen en alles wat er op dat gebied nog zit aan te komen, met alle mogelijkheden voor user generated content, mensen steeds meer creatieve gereedschappen bieden. Gereedschap waarmee ze in ieder geval hun eigen rol in het leven kunnen (leren) creeren.
Niet dat dit de spelende mens meteen verandert in een spelende schepper. Daarentegen zijn er genoeg redenen om aan te nemen dat de loop van de geschiedenis bepaald wordt door de beschikbare gereedschappen en innovaties. Zoals het vuur en de bijl en het wiel dat hebben gedaan.
Verder in Creatie de nieuwe Oogst (met een nieuwe layout?) en een zeker zo nteressant artikel over de campagne aanpak van het klimaatprobleem door KesselsKramer.
En als je online op zoek gaat naar KesselsKramer kom je ook in een verrassende wereld terecht…