:: E-cards en nog eens e-cards
Vroeger, toen internet nog een groeiende stuifzwam was, hoorden e-cards tot het standaard aanbiedingspakket van de websitemaker. Al gauw liet je ze liever buiten beschouwing, want het deed eerder afbreuk aan het unieke karakter van een concept dan dat het iets toevoegde.
Toen was de stuifzwam rijp en nadat verschillende mensen erop getrapt hadden (al dan niet bewust) en er voor de oude zwam alweer talrijke nieuwe kleine zwammen terug waren gekomen, dacht haast niemand meer serieus aan e-cards.
Maar natuurlijk, jij lezer toevallig wel. Goed gedacht! Want volgens een artikel bij frankwatching zijn e-cards weer helemaal terug. Er zijn een paar grote aanbieders overgebleven en het gaat daarbij om mooiere kaarten, geavanceerde kaarten.
Wat te denken van het succesverhaal van JacquieLawson.com begonnen in 2000 met een digitale kaart die aan een handvol vrienden wordt toegestuurd. Vandaag de dag heeft JacquieLawson.com 527.000 geregistreerde bezoekers die elk $ 8 per jaar betalen om te mogen kiezen uit de 60 kaarten die Lawson en een collega ontworpen hebben.
Geregistreerde bezoekers, een club, lidmaatschap, blijkbaar vinden veel mensen dat gemakkelijk. Zo bekeken kan het model van iTunes het nog moelijk krijgen tegenover de alliantie van Google en Napster…