:: Le ROI, c’est webanalytics
Op vrijdag 14 april organiseert Marketingfacts al weer de derde marketingcursus in Media Plaza (Utrecht) met dit keer als onderwerp webanalytics.
Steeds meer bedrijven vragen zich af wat de return on investment (ROI) is van hun online activiteiten. Wat zijn de kosten, wat zijn de opbrengsten en waar liggen de belangrijkste knelpunten? Webanalytics is kort te beschrijven als het meten, analyseren en rapporteren van de kritische performance indicatoren van uw e-business.
Eigenlijk zou iedereen die professioneel online bezig is, hier inzicht in moeten hebben. Dus niet alleen e-marketeers of webmanagers, maar zelfs (semi) professionele webloggers, webredacteuren, concept ontwikkelaars en consultants (sic). Weten wat het resultaat is van je actie of je voorstel, weten hoe je dit kunt beinvloeden, komt het concept en de content ten goede. En het voorkomt hopelijk ook een hoop prullaria. Echter, mijn budget is momenteel niet toereikend voor de kosten van de cursus, ook daar moet immers een ROI tegenover staan.
Voor mensen zoals ik is er dan voorlopig een boek: Web Site Measurement Hacks van Eric Peterson