:: toekomstmuziek van Google
Een nauwe alliantie van Google en Napster is op komst volgens de NewYorkPost. Bronnen in de muziekindustrie beweren dat Google zich eerder zal focussen op Napster dan zelf een online muziekwinkel te gaan bouwen. Wat ongeveer inhoudt dat Google meer ziet in een abonnementsvorm dan in het model waarop iTunes begaseerd is (los per nummer).
Bijkomend voordeel van een abonnementsvorm is dat je de gebruiker kunt laten sparen, credits opbouwen en verzilveren, ook voor andere producten. Zo’n vorm biedt ook virale mogelijkheden. daar zullen vast veel gebruikers blij mee zijn.
Zelf heb ik nooit zoveel opgehad met boeken- en platenclubs. Ik ga wel naar de winkel als ik per se een bepaald boek of bepaalde cd wil hebben. Dat geeft ook een beetje het gevoel van een vondst of zelfs van een verovering.
Voordeel, voor de winkelier althans, van zo’n zelf gewilde specifieke aankoop in een winkel is de perceptie van vrijheid, waardoor ik juist geneigd ben te kijken wat er allemaal nog meer te koop is.
Voor beide modellen is dus wat te zeggen. iTunes is first mover en Google heeft geen last van de wet van de remmende voorsprong (maar Napster juist weer wel)?